Kontakt oss

Ømfintlige skalldyr setter sikkerheten på prøve

Smålandskräftan håndterer delikatesser fra hav og sjø, og leverer til store deler av landet fra kokeriet i Nässjö. Foretaket er Sveriges ledende produsent av kreps som er fisket i svenske vann – hovedsaklig fra Vättern og Vänern.

Fargerike lykter, festlige hatter og snapsviser sammen med kreps er forbundet med herlige sommerkvelder. Kanskje står de Smålandskräftan på forpakningen. I ti år har de vært en skikkelig testvinner med 4,7 i snittkarakter ut av 5 mulige.

Markedsledende innen fersk hummer
God smak gir høye karakterer, men det er fremfor alt håndtering av ømfintlige næringsmidler som er garantien for høy og sikker kvalitet.

Joakim Svensson, salgssjef og fungerende visedirektør hos Smålandskräftan – vil du fortelle litt om bedriften deres?

-I utgangspunktet er vi en ekte, liten smålandsbedrift som har vokst og bygget samt utviklet varemerket vårt med suksess. I løpet av de siste årene har vi investert 40 millioner kroner i eiendom, produksjon samt kjøle- og fryserom, men for oss er det håndverket med høy kvalitet som er grunnlaget. Vi har ikke hatt salg som et bevisst fokuspunkt, men har likevel vokst. Jeg føler enorm stolthet over varemerket og fremgangen vår.

Smålandskräftan har et av Sveriges absolutt mest moderne produksjonsanlegg for skalldyr og ferdigmat der kvalitet er det naturlige stikkordet. Delikatessene deres er håndverksmessig fremstilt med respekt for både råvarer og miljø. Produksjonsanlegget deres er kvalitetssikret i henhold til den nye standarden som er basert på selskapets implementering av et effektivt styringssystem og et velfungerende arbeid med næringsmiddelsikkerhet.

Noe utenom det vanlige
-På kokeriet vårt i Nässjö håndterer vi fersk nordamerikansk hummer, samt ferske hav- og signalkreps. Vi produserer skalldyrpateer, Moules a la crème og andre ferdige retter basert på fisk og skalldyr. Ica er en av kundene våre, men vi har også en egen delikatessebutikk ved fabrikken i Nässjö, sier Joakim Svensson.

Hva er din favoritt, Joakim?
-Gambas al pil pil – det er kongereker i varm olje med hvitløk og chili, som er min absolutte favoritt blant ferdigrettene våre. Da jeg smakte det for første gang, fikk jeg en wow-følelse. Den gir virkelig mersmak, et kick, rett og slett. Så utrolig godt – noe helt utenom det vanlige. Det er ikke noen lunsjrett, men passer perfekt på en fredagskveld med litt godt brød. Den må du prøve!

Arbeider med mat, og spesielt delikat sjømat, er underlagt en rekke strenge regler, lover og forordninger. Det er en forutsetning for å holde en høy standard og dessuten minimere risikoene for forbrukerne.

Forretningskritisk informasjon kan være livsviktig
Hvis noen blir syke av et næringsmiddel, må hvert ledd i næringsmiddelkjeden - dyrking, transport, foredling og salg - kunne følges. Det betyr at produsenten skal kunne spore hvor næringsmiddelet kommer fra og nøyaktig hvilken koking/batch det tilhører under tilberedelsen.

Etter en alarm har foretaket 2-4 timer på seg for å handle. Formålet er å kunne forebygge feil og rette opp de feil som eventuelt har blitt begått. Dessuten er det viktig å kunne gi riktig informasjon og råd til forbrukerne. Dette er forretningskritisk informasjon for Smålandskräftan, og derfor er det veldig viktig hvordan den håndteres.

Papir i permer innebærer risikoer
Under foredling av råvarene brukes et dokument som kalles «kokelapp». Disse dokumentene ble håndtert, oppbevart og arkivert manuelt i fysiske permer. Den manuelle håndteringen innebar store risikoer. Det tok tid å finne riktig lapp, og menneskelige feil kan enkelt gjøres – noen skriver på feil lapp, skriver uleselig eller noterer i feil felt. Lapper kan enkelt forsvinne, bli skitne og kastes ved en feil. De er dessuten ikke sporbare. Lappene kan til og med gå opp i røyk – tenk på hva som skjer ved en brann eller en annen katastrofe.

Hvor kommer Sharp inn i deres virksomhet?
-Smålandskräftan har vært kunde i flere år og har flere multifunksjonssystemer. For å erstatte den manuelle håndteringen av dokumenter, ble det opprettet en sikker digital dokumentflyt for håndtering av kokelapper, sier Johan Byström, ansvarlig kundekontakt hos Sharp.

-Når kokingen og prosessen er ferdig, skannes kokelappen inn. Sammen har vi identifisert felt på dokumentet som er viktige for dem, og de skal for eksempel være søkbare. Disse feltene leses av i skanningen og gjør håndteringen enkel etterpå.

-Ettersom hver koking blir et dokument, ble det enormt mye papir å holde orden på. Nå oppretter vi et bibliotek der det er enkelt å søke og spore - det er et veldig smidig og bra verktøy for oss, sier Joakim Svensson.

Videomøter reduserer reisetider
Smålandskräftan har også en løsning med videokonferanse for enkelt å holde både interne og eksterne møter, noe som sparer både tid og penger.

Hvordan bruker dere løsningen?
-Vi bruker den svært flittig. Det er svært enkelt å kunne koble seg til trådløst og holde en presentasjon for besøkende, eller la besøkende koble seg til for sine presentasjoner. Vi bruker dessuten skjermens egne harddisk for å dele informasjon og presentasjoner. Så er det naturligvis for videomøtene - vi har samarbeidspartnere, kunder og leverandører over hele landet og verden. Vi sparer selvsagt både reisetid og penger, sier Joakim Svensson.

Økt forståelse og delaktighet
-Vi hjelper dem også med intern kommunikasjon ved hjelp av en skjerm som står strategisk plassert i lunsjrommet deres. Det er et naturlig samlingssted, for mange er spredd rundt på anlegget, og de som jobber i produksjonen har ingen tilgang til egen datamaskin. Formålet med skjermen er å informere om for eksempel hvem som er på besøk, fakta om leverandører, kunder og salgstall, sier Johan Byström.

Hvordan vurderer du samarbeidet med Sharp?
-Vi har et flott samarbeid. Når vi trenger hjelp, har vi fått det direkte, og vi har kontinuerlig kontakt med Johan Byström, som er ekstremt serviceorientert. Vi har et velfungerende samarbeid og et langt forhold. Jeg går bare ut fra at våre tre skrivere skal fungere, siden de er viktige arbeidsredskaper i prosessen vår, og det har fungert over all forventning.

-Vi tror på fremtiden og vil fokusere på økt salg. Det gjelder å ligge i forkant av konkurrentene, men fremfor alt er kvaliteten på produktene våre det viktigste. Vi selger produkter som mennesker skal putte i munnen, og feil er ødeleggende for varemerket vårt, avslutter Joakim Svensson.

Denne artikkelen kommer fra Engage.

Kontakt

STEFAN LÖGDBERG
Nordic Commercial Director
stefan.logdberg@sharp.eu

Social