Kontakt oss

Sharp og Festo skaper møterom der menneskene er førsteprioritet

Nedenfor ser vi nærmere på hvorfor Festo valgte Sharp som skjermpartner da «Festo Room System» ble til.

Festo, et tysk selskap som arbeider med automatiseringsteknologi, planla å utstyre møterommene sine med berøringsskjermer og videokonferanseutstyr slik at de ansatte skulle kunne presentere ideer og gjennomføre fjernmøter på en mer effektiv måte. Selskapet valgte Sharp som partner for sitt Festo Room System på grunn av Sharps fleksible skjermsortiment, og kjøpte BIG PAD-skjermer i størrelsene 60, 70 og 80 tommer. De hadde funnet ut at skjermene var så lette å bruke at hvem som helst raskt kan komme i gang med å bruke dem.

Festo-konsernet er en ledende produsent av automatiseringsteknologi som trykkluftsteknologi og elektriske motorer til anleggs- og prosessautomatisering. Det familieeide selskapet har hovedkontor i Esslingen i Tyskland, og har 18 000 ansatte fordelt på 250 filialkontorer og frittstående datterselskaper i 61 land.

I 2015 ferdigstilte selskapet oppføringen av sitt avanserte automatiseringssenter ved det tyske hovedkontoret. Bygningen rommer 400 ansatte, teknologi- og kundesenter samt Festos tyske salgsorganisasjon. Her har Festo personlige møter med kundene sine og utvikler ideer og prosjekter i samarbeid med dem, i tillegg til at de utfører tester, implementerer optimaliseringer og produserer prototyper.

Med det nye automatiseringssenteret ville selskapet gi de ansatte bedre fleksibilitet og muligheter for samhandling, forenkle kommunikasjonen og stimulere til kreative arbeidsmetoder.

Fokus på anvendelighet, ergonomi og design

Selskapet utviklet Festo Room System for å skape møterom som kan bidra til økt produktivitet for både kunder og ansatte. Løsningen innebærer at personalet kan bruke alminnelige typer konferanseteknologi som ligner på dem de bruker på sine egne arbeidsstasjoner, noe som gjør bruken intuitiv.

Til interaktive presentasjoner trengte Festo brukervennlige skjermer av høy kvalitet som enkelt kunne integreres med deres Room System. I jakten på en leverandør av LCD-skjermer som oppfylte disse kravene, valgte de Sharp, spesialisten i skjermteknologi.

Tobias Reiter, Inf. Management IT Contracts hos Festo, forklarer: «Sharps LCD-skjermer kombinerer innovativ teknologi, enkel bruk og et svært godt forhold mellom pris og ytelse. Vi var også imponert over Sharps fleksibilitet når det gjelder å møte våre spesielle behov angående utstyr og skjermer. Sharp leverte en løsning som var nøyaktig tilpasset etter våre behov.»

Ved hjelp av Sharps partner Cancom Didas ble det installert til samme 32 berøringsskjermer (PN‑60TB3, PN-70TB3 og PN-80TC3) på møterommene og ytterligere 11 i automatiseringssenterets fellesområder. Skjermene er transparent integrerte med det brukervennlige miljøet i Festo Room System.

«At skjermene var praktiske i bruk, var et viktig krav for oss», sier Reiter. «På et møte må personalet kunne konsentrere seg om de faktiske sakene som skal tas opp. Komplisert teknologi som er vanskelig å bruke, krever mye tid og blir ofte stående ubrukt. Vi unngikk dette hinderet ved å innføre en intuitiv teknologi som kan brukes av alle, uansett IT-kunnskaper.»

 

Fremtidens kommunikasjon

Det nye utstyret har blitt godt mottatt av de ansatte og brukes stadig mer til uformelle møter i fellesområdene. Personalet bruker berøringsskjermene til for eksempel å få tilgang til data fra sine egne arbeidsstasjoner og utveksle ideer med kolleger. Systemet stimulerer til kommunikasjon og utveksling av informasjon mellom de ulike avdelingene i selskapet, noe som er helt på linje med Festos opprinnelige mål. Til tross for at Sharp tilbød opplæring, ble det ikke ansett som nødvendig siden utstyret er så brukervennlig.

Reiter sier: «Etter å ha brukt utstyret en stund, kan vi konstatere at responsen er gjennomgående positiv. Dette styrker vår ambisjon om å gradvis gjøre «Festo Room System» tilgjengelig i hele selskapet. Sharps berøringsskjermer er en vesentlig bestanddel i dette konseptet.»

Utforsk Interaktive skjermløsninger

Mer informasjon: 10 spørsmål du bør stille før du kjøper en interaktiv skjerm

 

Kontakt

STEFAN LÖGDBERG
Nordic Commercial Director
stefan.logdberg@sharp.eu

Social