Kontakt oss

Sharp digitale skjermer. Vi hjelper fysiske butikker å konkurrere med nettet

Med lanseringen av Sharp PN-M- og PN-B-serien av digitale skjermer tar Birgit Jackson, Sharps direktør for kommersiell avdeling innenfor forretningsenheten for visuelle løsninger, en nærmere kikk på hvordan Sharp hjelper detaljhandelen å forbedre kundenes handleopplevelse.

Handlegatenes død på grunn av netthandel har vært spådd i mange år, men selv om det er sant at mange fysiske butikker har fått problemer, er det ikke bare død og fordervelse.

Handlegatene blir stadig sett på som et sted å gå for å hygge seg, et sted å oppleve noe du ikke kan oppleve med å handle på nettet. De er på vei bort fra å konkurrere med Internett, og i stedet arbeide med det, tilby det til kundene og dermed skape en helt ny måte å handle på.

De butikkene som utnytter disse endringene best, er de som forstår at Internett har sine begrensninger, for eksempel at kundene gjerne vil ta på og prøve varene før de kjøper, og tilbyr en handleopplevelse som omfatter det beste av både nettet og den fysiske verden.

Digitale plakater i handlegaten

For at butikkene skal overleve, må de ha noe som tiltrekker kundene, noe som gjør at folk vil gå inn i butikken og ha glede av opplevelsen når de er der. En viktig del av denne nye handleopplevelsen er digitale plakater i alle former – fra enkle skilt til interaktive skjermer. Folk vil oppleve nye ting, og teknologi kan tas i bruk til å gjøre butikken mer tiltrekkende på en diskret måte.

Når du ser bortover en handlegate, vil du se en lang rekke ulike digitale installasjoner. Hver enkelt er utformet for å hjelpe butikkene å oppnå bestemte mål, fra skjermer over kassen som reklamerer for produkter eller tilbud, til installasjoner med mange skjermer satt sammen på interessante og nye måter for å vise videoreklame for varemerker. 

Detaljhandelens regnestykke 

Vi hos Sharp tror at digitale plakater er en viktig taktikk som detaljhandelen kan bruke i sin butikkdesign for å tiltrekke seg kunder. Det finnes mange muligheter, og butikkeiere må tenke over sine overordnede mål for å finne det som er mest effektivt for dem.

Detaljhandlerne må se på lokalene og finne ut hvor det vil være mest effektivt å sette opp skjermene – vil de ha en interaktiv skjerm ved inngangen, slik at brukerne kan finne det de er ute etter raskt og effektivt, eller vil de lokke dem inn med en interessant plakat?

Hvis detaljhandleren har en sterk tilstedeværelse på nettet og vil kopiere denne i butikken, kan interaktive digitale skjermer spille en viktig rolle. Det er for eksempel mulig å bruke våre BIG PAD-skjermer til å skape en nettopplevelse som ligner den man får på en berøringsskjermen på en PC, et nettbrett eller en smarttelefon. Det handler om øyeblikkshandel som kombinerer den store informasjonsmengden som er tilgjengelig på nettet, med den fysiske opplevelsen i butikken.

Vi ser stadig oftere at det å handle i butikken ikke er så viktig. Butikken fungerer først og fremst som en brukeropplevelse, et sted hvor kundene kan ta og føle på produktene, for så å gå hjem og bestille på nettet.

I slike tilfeller fungerer butikken som et verktøy for å skape oppmerksomhet om og lojalitet til varemerket. Når dette er målet, er det viktig at brukeropplevelsen blir riktig, slik at kundene føler seg bra og ønsker å bruke mer tid der.

Det krever en rekke ulike skjermer, fra interaktive til videovegger, ideelt sett satt sammen på en uvanlig måte. Derfor har Sharp utviklet en lang rekke ulike skjermer hvor hver og en tilbyr detaljhandlerne unike måter å presentere produkter og informere kundene på. Enkle eksempler går fra å bruke skråstilte skjermer i hjørnene i butikken til å skape interesse, til å dekke en del av taket, gulvet eller veggen fullstendig med skjermer for å skape et unikt miljø.

Våre nyeste PN-M- og PN-B-skjermer er ideelle til bruk i butikker. De kan vippes opptil 90 grader og er dermed mer fleksible for ulike installasjoner, noe som gir mer frihet både når det gjelder hvor og hvordan de kan installeres.

Det er ikke bare fleksibiliteten i installasjonen som gjør PN-M-serien attraktiv, siden skjermen også er fleksibel når det gjelder innhold. Det er fordi den har SoC (System on Chip) integrert slik at den blir en smartskjerm som enkelt kan håndtere innhold via spesialprogrammer for innholdsstyring.

Digitale opplevelser  

Utstillinger hos bilforhandlere er et flott eksempel på hvordan digitale skjermer kan forbedre kjøpeopplevelsen. Selv om standardmodellen kanskje står i utstillingsrommet, vil mye av tilleggsvalgene, som felger, farge og interiør, vises digitalt uten at man trenger å ha alle mulighetene til stede i utstillingsrommet.

Digitale skjermer gir forhandlerne mulighet til å tilby et stort utvalg av produkter uten å måtte ha alt på lager. Når forhandleren kan tilby kundene bilder som er så nær virkeligheten som det er mulig å komme, og bedre enn de kan få på sine egne enheter, for eksempel med 4K-skjermer, får kundene oppleve produktene og det blir enklere å bestille dem.

Det er dette detaljhandelen er ute etter, en digital opplevelse som ligger svært nær virkeligheten, og som produsenter er det vår jobb å arbeide med å levere skjermer som gir fleksibel installasjon, høyere oppløsning og bedre tilkoblingsmuligheter for enda større muligheter. 

Inspirasjon og varemesser 

Arrangementer og varemesser er en ideell mulighet for detaljhandlere til å få den inspirasjonen de trenger for å holde butikkene sine oppdatert og snakke med produsenter og løsningsleverandører om behovene sine. 

Detaljhandelen er i endring, og selv om handlegatene ikke lenger ser ut som de gjorde i gamle dager, er ikke det nødvendigvis en dårlig utvikling. Teknologien hjelper detaljhandelen å møte behovene hos en ny generasjon av kunder ved å levere opplevelser og aktiviteter vi bare drømte om for få år siden. 

Hvis du vil vite mer om hvordan Sharp Digital Solutions kan hjelpe din butikk, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt. 

Kontakt

HERMAN LUNDQUIST
Nordic Marketing Director
herman.lundquist@sharp.eu

Social