Kontakt oss

Sky Sports bruker Sharps BIG PAD som innovativ «taktikktavle»

Sharp kunngjorde i dag at selskapets prisbelønte BIG PAD PN-70TW3 brukes av TV-kanalen Sky i deres flaggskipsprogram med fotballanalyse på Sky Sports – Monday Night Football.

Sky Sports hadde allerede i mange år vært en talsmann for berøringsskjermer da de begynte å se etter en ny, interaktiv berøringsskjerm i storformat til sitt velkjente innslag «Tactics Table» i TV-programmet Monday Night Football. De henvendte seg til Broadcast & Production Services (BPS); en ledende leverandør av radio- og TV-sendingsutstyr og lydutstyr.

Ved hjelp av taktikktavlen kan Sky Sports' fotballeksperter gjenskape viktige øyeblikk i spillet digitalt og bruke grafiske komponenter på skjermen til å illustrere ulike taktiske scenarier som et fotballag kan tilpasse til ulike situasjoner. Sky Sports ba BPS om å presentere og levere en berøringsskjermløsning som oppfylte alle deres krav: skjermen måtte være så pålitelig og robust at den ville tåle regelmessig transport, kunne installeres som et bord, ha bildegjengivelse av høy kvalitet og i høy oppløsning samt et stort fargetemperaturregister.

Etter å ha undersøkt flere ulike alternativer, falt valget på Sharp BIG PAD som den beste løsningen for Sky Sports-teamets behov. Skjermen har senere vist seg uvurderlig under produksjonen av programmene Monday Night Football og Friday Night Football.

«Vi har benyttet oss av mye ny teknologi i disse TV-programmene, og Sharp BIG PAD‑skjermene våre har vist seg å være virkelig pålitelige og stabile, noe som er helt nødvendig for at ikke noe skal gå feil med de systemene og produktene vi bruker når vi produserer et direktesendt program», sier Brian Naylor, teknologisjef hos Sky Sports.

«Sky har vært talsmenn for interaktive skjermer helt siden teknologien ble introdusert, og vi har kommet ganske langt siden de aller første modellene. For teamene bak Monday Night Football og Friday Night Football handler alt om å kunne gjennomføre kampanalysene og formidle tankene sine til seerne på en nyskapende og engasjerende måte ved hjelp av berøringsskjermteknologien. Teknologien må derfor ikke være for vanskelig å håndtere, den må være relativt intuitiv og ukomplisert å bruke. Hvis man må fordype seg i kjedelige menyer, risikerer man at seerne gir opp.»

Med BIG PAD-skjermens raske respons og intuitive 10-punkts multiberøringsteknologi via IR kan programlederen og produksjonsteamet enkelt og raskt lage fengslende kampanalyser både før og umiddelbart etter en viktig kamp.

Sky Sports-teamet oppgraderte fra sin eksisterende berøringsskjerm til Sharps nyeste modell BIG PAD PN-70TW3, som bygger videre på Sharps arv av banebrytende interaktive skjermer. 70-tommersskjermen har minimal forsinkelse og gjør det mulig å skrive og tegne på en veldig naturlig måte som i høy grad minner om bruken av en smarttelefon eller et nettbrett. BIG PAD-skjermen er også smidig å håndtere takket være de innebygde bærehåndtakene, noe som er veldig verdifullt ved produksjon av TV-programmer, siden utstyret ofte må flyttes rundt omkring.

Naylor fortsetter: «Vi har fire slike skjermer her hos Sky som jevnlig flyttes rundt mellom ulike studioer. Så at skjermen er robust, ikke alt for tung og dessuten utstyrt med bærehåndtak på sidene, er spesielt praktisk. Vi tok nylig med oss den BIG PAD-skjermen vi bruker til Tactics Table fra London til Liverpool for å filme en Monday Night Football-episode, noe som ikke vil vært like enkelt med enkelte andre skjermer.»

Stuart Sykes, administrerende direktør hos Sharp UK, sier det slik: «Ved direktesendinger er det helt avgjørende at teknologien er både pålitelig og robust nok til å tåle et studiomiljø. Vi er stolte over å kunne utstyre Sky Sports-teamet med berøringsskjermer som de vet de kan stole på, og som hjelper dem å produsere noen av våre mest populære fotballanalyseprogrammer.»

Kontakt

HERMAN LUNDQUIST
Nordic Marketing Director
herman.lundquist@sharp.eu

Social