Emma Åman no

Emma vil gjøre Sharp til det åpenbare valget

Emma Åman startet nylig i stillingen som nordisk markedssjef i Sharp. Hun elsker mennesker og kommunikasjon og ser på Sharp som den opplagte leverandøren for den digitale arbeidsplass. Emma stortrives på hytta si i Värmland og ute på løpetur, men bruker også tiden på sosialt arbeid i Stockholms indre by.

Hvordan har din første tid i Sharp vært?
-Jeg oppfatter selskapet som trygt, tradisjonelt og erfarent, litt som Tomas Ledin, sier Emma lattermildt. Det er ingen feil med ham! Sharp står for mye innovasjon, det må formidles og bli mye tydeligere, for vi har så mye vi kan være stolte av. Jeg vil heller se en fyr som Johan Rockström, han er erfaren men også ledende og utfordrende, sier Emma Åman.

-I Sharp er det utrolig bred kompetanse, et sterkt fellesskap og sammen med en solid arv er det mye vi kan bygge videre på. Sharp er virkelig et globalt merke som står for kvalitet. Vi kan tradisjonell markedsføring, men det er kommunikasjon vi kan bli bedre på, fortsetter Emma.

Hvordan vil du at Sharp skal bli oppfattet?
-Når bedrifter investerer i sin digitale arbeidsplass, må Sharp være førstevalg av leverandør. Sharp skal være åpenbart og det første du finner når du søker etter informasjon. Det skal være enkelt å forstå hva, og hvor mye vi kan levere til den digitale arbeidsplassen i hele Norden.

Hvordan kommer vi oss dit?
-Jeg kan se at vi har utfordringer som en tradisjonell produktbedrift med en posisjon som må endres for å passe morgendagens marked. Det er mange gode ideer som må formidles på en tydelig og attraktiv måte, det er jobben min og det er veldig gøy og noe jeg gleder meg til. Vi må utfordre oss selv og omgivelsene våre og tørre å tenke utenfor «boksen».

Kan du fortelle oss mer om hvordan du tenker?
-Det er så mange gode eksempler innad i selskapet som noen ganger ikke helt når frem. Jeg tror vi må jobbe tett sammen og utnytte ressursene vi faktisk allerede har. Vi har en sterk salgsdrevet organisasjon med utrolig mange fornøyde kunder. Dette må vi kommunisere og administrere for å gjøre Sharps merkevare i Norden enda sterkere. Vi må sørge for å dele gode erfaringer og historier både internt og eksternt, sier Emma.

Hva gjør en god sjef?
-En god leder er ikke alltid bare en leder, det skal også være en inspirerende leder. Både gode og dårlige ledere har inspirert meg. For meg er det viktig å være tydelig, engasjert og kunnskapsrik men samtidig ha en åpen atmosfære og vise ydmykhet. Jeg tror ikke at en leder alene kan endre en organisasjon eller gruppe, men en leder kan vise vei. En god leder bør inspirere og motivere andre til å følge den veien, mener Emma.

Kan du beskrive deg selv med tre ord?
-Jeg er sosial, ydmyk og dreven.  Jeg er flink til å ha en helhetlig tilnærming for å sikre at all kommunikasjon henger sammen. Å nå ut med rett budskap og innhold til rett publikum samt gjøre det til rett tid er utrolig viktig. Å bruke riktig budskap til rett målgruppe og pakke informasjonen er grunnleggende. Det høres enkelt ut, men er ikke alltid åpenbart.

Vil du fortelle oss litt om deg selv?
-Som barn ville jeg bli veterinær, men innså at jeg ikke vil se syke dyr. Jeg valgte yrket mitt fordi jeg elsker mennesker og kommunikasjon, og synes det er spennende og interessant hvor mye vi påvirkes både bevisst og ubevisst, av alt fra ordvalg, farger, form og innpakning.

Hva liker du å gjøre på fritiden?
-Jeg elsker å være ute og helst i skogen med soppkurven, på terrengsykkelen eller på løpetur. Hjemme i Värmland er familien og der har jeg en hytte ved en vakker innsjø, og der slapper jeg best av. Jeg har også et stort engasjement for det frivillige arbeidet jeg gjør, for prostituerte i Stockholm, sier Emma.

Fortell oss om ditt sosiale engasjement i Stockholm.
-I flere år har jeg vært engasjert med utsatte i gateprostitusjon sammen med helten Elise Lindqvist som også kalles Ängeln på Malmskillnadsgatan. Vi er på plass ute i Stockholm sentrum fredag ​​kveld for å være der som en sikkerhet og hjelpe til med kontaktveier for utsatte. Jeg har også sett muligheten for å spre informasjon om problemet med gateprostitusjon og at det er alvorlig.

Avslutningsvis, Emma, ​​hva tenker du om fremtiden?
-Jeg håper og tror at vi i nær fremtid har tatt Sharp til neste nivå. Vi skal være den opplagte leverandøren for den digitale arbeidsplassen. Jeg ser frem til å kunne si at jeg oppfatter merkevaren vår på samme måte som Johan Rockström – ledende og utfordrende. Reisen vår har akkurat begynt!